Doradztwo zawodowe
Szkolny program realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego w Zespole Szkół Budowlanych w Zakopanem
w roku szkolnym 2022/2023
Akty prawne regulujące doradztwo zawodowe w szkole:
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. 1997, nr 78 poz. 483 ze zm.)
- Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1915, z 2022 r. poz. 583, 1116, 1700, 1730)
- Ustawa Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1082, z 2022 r. poz. 655, 1079, 1116, 1383, 1700, 1730)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz. U. z 2019 r. poz. 325)
Definicje podstawowych pojęć:
- DORADZTWO ZAWODOWE – proces wspierania osób w osiągnięciu lepszego zrozumienia samego siebie w odniesieniu do rodzaju pracy i środowiska pracy, w odniesieniu do wyboru właściwego zawodu, zmiany zatrudnienia oraz właściwego dostosowania zawodowego. Jego celem jest zapoznanie osoby radzącej się z: jej możliwościami i zainteresowaniami, możliwościami zawodowymi na rynku pracy, warunkami ekonomicznymi określonych prac i zawodów, przeciwwskazaniami i szczególnymi wymaganiami z punktu widzenia minimalnego i najlepszego poziomu dostosowania zawodowego, sposobami poszukiwania pracy, sposobami kontaktowania się z pracodawcą.
- DORADCA ZAWODOWY – osoba udzielająca pomocy w planowaniu i rozwoju kariery zawodowej, w wyborze odpowiedniego poziomu i kierunku dalszego kształcenia, a także odpowiedniego zawodu i miejsca zatrudnienia, stosując indywidualne i grupowe metody sprzyjające samopoznaniu i nabywaniu wiedzy o świecie zawodów. Współpracuje z pracodawcami w doborze kandydatów do pracy, publicznymi służbami zatrudnienia, innymi instytucjami rynku pracy oraz organizatorami kształcenia i szkolenia zawodowego.
- PORADNICTWO ZAWODOWE – działalność polegająca na udzielaniu młodzieży i dorosłym porad i pomocy w znalezieniu pracy, wyborze zawodu lub jego zmianie, a także kierunku kształcenia zawodowego, z uwzględnieniem możliwości psychofizycznych jednostki, jej sytuacji życiowej oraz aktualnych potrzeb rynku w przypadku młodzieży poradnictwo zawodowe to preorientacja zawodowa, która odbywa się w szkołach oraz poradniach psychologiczno- pedagogicznych. Standard usług poradnictwa zawodowego opiera się o zasadę bezpłatności, dobrowolności usług, równe traktowanie klientów, współdziałanie klientów, poufność świadczenia usług i ochrona danych osobowych, zawarcie z klientami jawnego kontraktu.
- PREORIENTACJA ZAWODOWA – wstępny etap poradnictwa zawodowego polegający na zaznajamianiu młodzieży: z właściwościami różnych zawodów oraz wymaganiami, jakie trzeba spełniać, aby można było je wykonywać; ze strukturą szkolnictwa zawodowego, rodzajami szkół zawodowych oraz możliwościami nauki zawodu; z aktualnym i perspektywicznym zapotrzebowaniem rynku pracy na poszczególne zawody oraz ich znaczeniem dla gospodarki narodowej; a także na kształtowaniu u młodzieży pozytywnego stosunku do pracy.
- KOORDYNATOR WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU DORADZTWA ZAWODOWEGO – osoba odpowiedzialna za nadzór, realizację i modyfikację wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego. Funkcję koordynatora sprawuje szkolny doradca zawodowy, psycholog, pedagog lub osoba wyznaczona przez dyrektora szkoły.
- KARIERA – w literaturze brakuje jednolitej definicji pojęcia „kariery”, jest ona przedstawiana między innymi jako:
- sekwencja ról zawodowych, przez które jednostka przechodzi w swym życiu zawodowym. Pojęcie zakłada, że kolejne role mogą wiązać się z coraz wyższym prestiżem, nie wyklucza jednak zawodowej i społecznej ruchliwości w dół;
- sekwencja kolejnych prac zawodowych i innych ról życiowych, których połączenie wyraża poziom zaangażowania danej osoby w pracę w jej ogólnym wzorcu samorozwoju.
- POLSKA RAMA KWALIFIKACJI (PRK) – opis ośmiu wyodrębnionych w Polsce poziomów kwalifikacji odpowiadających odpowiednim poziomom europejskich ram kwalifikacji, sformułowany za pomocą ogólnych charakterystyk efektów uczenia się dla kwalifikacji na poszczególnych poziomach, ujętych w kategoriach wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych (Ustawa z dnia 22 grudnia 2015 o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2153, 2245, z 2019 r. poz. 534).
- POZIOM POLSKIEJ RAMY KWALIFIKACJI – zakres i stopień złożoności wymaganych efektów uczenia się dla kwalifikacji danego poziomu, sformułowanych za pomocą ogólnych charakterystyk efektów uczenia się. W PRK wyodrębniono 8 poziomów, które odnoszą się bezpośrednio do 8 poziomów Europejskiej Ramy Kwalifikacji (Ustawa z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (t.j. U. z 2018 r. poz. 2153, 2245, z 2019 r. poz. 534).
- KWALIFIKACJE ZAWODOWE – zestaw efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności, kompetencji społecznych, nabytych w edukacji formalnej lub nieformalnej, których osiągnięcie zostało potwierdzone przez upoważnioną instytucję.
- KWALIFIKACJA W ZAWODZIE – wyodrębniony w danym zawodzie zestaw efektów kształcenia, których osiągnięcie potwierdza świadectwo wydane przez okręgową komisję egzaminacyjną po zdaniu egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w zakresie jednej Do uzyskania dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, zależnie od zawodu, może być wymagane uzyskanie jednej lub kilku kwalifikacji w zawodzie. Ta sama kwalifikacja w zawodzie może występować w różnych zawodach.
- KOMPETENCJE – zdolność, umiejętność wykonywania czegoś prawidłowo lub efektywnie; zakres zdolności lub wiedzy danej osoby lub Kompetencja nie istnieje w oderwaniu od zachowań, które możemy obserwować. Kompetencja przejawia się w wielu różnych zachowaniach. W publikacjach zawarte są różne podziały kompetencji.
- KOMPETENCJE ZAWODOWE – predyspozycje w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw, zapewniające realizację zadań zawodowych na poziomie skutecznym lub wyróżniającym, stosownie do standardów określonych przez organizację dla danego stanowiska: zdolność do wykorzystania wiedzy i umiejętności w praktycznym działaniu. Są to także: uprawnienia do działania w określonym obszarze zawodowym, na podstawie uzyskanych kwalifikacji, pozwalające na właściwe wykonanie zadań zawodowych; bez kompetencji nie można wykorzystać swoich kwalifikacji, zaś bez kwalifikacji nie można być kompetentnym.
- KOMPETENCJE KLUCZOWE – połączenie wiedzy, umiejętności i postaw odpowiednich do sytuacji; kompetencje te potrzebne są wszystkim do samorealizacji i rozwoju osobistego, bycia aktywnym obywatelem, integracji społecznej i zatrudnienia. Kompetencje kluczowe uważane są za jednakowo ważne, a zakresy wielu z nich częściowo się pokrywają i są ze sobą powiązane. Wyróżniamy osiem kompetencji kluczowych:
- porozumiewanie się w języku ojczystym,
- porozumiewanie się w językach obcych,
- kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo–techniczne,
- kompetencje informatyczne,
- umiejętność uczenia się,
- kompetencje społeczne i obywatelskie,
- inicjatywność i przedsiębiorczość,
- świadomość i ekspresja kulturalna.
- WIEDZA – zbiór opisów faktów, zasad, teorii i praktyk, przyswojonych w procesie uczenia się, odnoszących się do dziedziny uczenia się lub działalności
- UMIEJĘTNOŚCI – przyswojona w procesie uczenia się zdolność do wykonywania zadań i rozwiązywania problemów właściwych dla dziedziny uczenia się lub działalności zawodowej.
- UPRAWNIENIA ZAWODOWE – pojęcie często używane zamiennie z pojęciem kwalifikacje (nie jest zdefiniowane w Kodeksie Pracy); w węższym znaczeniu to prawo do czegoś, możliwość podjęcia określonego działania w zakresie objętym przepisami prawa; ponadto wydane w sposób formalny upoważnienie do wykonywania określonych zadań w ramach zawodu.
- POSTAWA – nastawienie wobec ludzi, sytuacji, instytucji lub procesów społecznych, uważana za wskaźnik leżących u jej podstaw wartości lub przekonań; skłonność do postępowania w określony (bardziej lub mniej spójny) sposób wobec ludzi i sytuacji (gdy o postawie wnioskuje się jedynie na podstawie obserwowanych zachowań).
- UZDOLNIENIA – dyspozycja warunkująca nabywanie nieprzeciętnych sprawności lub umiejętności w jakiejś dziedzinie (Drabik, Sobol 2013); zdolności kierunkowe, często określane jako uzdolnienia specjalne lub talent, czyli takie właściwości jednostki, które pozwalają na uzyskanie wysokich osiągnięć w konkretnej dziedzinie aktywności.
- WARTOŚCI – termin mający kilka różnych znaczeń:
- zasady i przekonania będące podstawą przyjętych w danej społeczności norm etycznych;
- wszystko, co jest dla danej osoby ważne, upragnione, niezbędne, a także darzone szacunkiem i uznaniem. W tym sensie wartość ma charakter subiektywny, ale równocześnie jest wyznaczana przez swoje obiektywne właściwości. Stanowi istotny składnik poglądu na świat danej jednostki oraz regulacji jej zachowań.
- ZAINTERESOWANIA ZAWODOWE – utrzymująca się tendencja do obserwowania i poznawania danego obszaru rzeczywistości, związanego z wykonywaniem określonego rodzaju pracy zawodowej.
- PREDYSPOZYCJE ZAWODOWE – właściwości anatomiczno-fizjologiczne, głównie budowa i funkcjonowanie układu nerwowego, w tym zadatki wrodzone, podlegające rozwojowi, warunkujące pomyślne wykonywanie zadań
- PREFERENCJE ZAWODOWE – emocjonalne nastawienie ku pewnym zawodom: niezweryfikowane przez doświadczenie i wiedzę o możliwościach zdobycia danego zawodu i wymaganiach związanych z jego wykonywaniem.
Działania wewnątrzszkolnego sytemu doradztwa zawodowego umożliwiają:
- uzyskanie przez uczniów dostępu do wsparcia z zakresu doradztwa zawodowego;
- wsparcie rodziców w związku z udzielaniem przez nich pomocy w podejmowaniu przez dzieci decyzji edukacyjno-zawodowych;
- wzbogacenie oferty szkoły i jej promocję w obszarze działań z zakresu doradztwa zawodowego;
- przejrzystość i ciągłość oddziaływań poprzez wskazanie osób działających na rzecz
WSDZ oraz określanie zakresu ich odpowiedzialności;
- zaplanowanie działań w cyklu kształcenia.
Cele ogólne
- Przygotowanie uczniów do świadomego wyboru dalszej drogi życiowej, świadomego wyboru szkoły policealnej, wyższej, kursów zawodowych, zawodu, zakładu pracy.
- Wyzwalanie własnej aktywności ucznia w kierunku samopoznania, rozwoju zainteresowań, uzdolnień, rozpoznawanie swego usposobienia i temperamentu pod kątem predyspozycji do wykonywania wybranego zawodu.
- Rozwijanie w uczniach świadomości mobilności zawodowej i pobudzanie aktywności do poszukiwania alternatywnych rozwiązań w różnych sytuacjach zawodowych i życiowych (w tym bezrobocie i niepełnosprawność).
- Rozwijanie świadomości zawodowej.
- Pomaganie uczniom w reorientacji zawodowej.
- Kształtowanie umiejętności sprawnego komunikowania się, współpracy w grupie i autoprezentacji.
- Rozwijanie umiejętności samooceny i możliwości wykorzystania tej umiejętności, wyrabianie szacunku dla samego siebie.
- Nabycie umiejętności przygotowania i pisania dokumentów towarzyszących poszukiwaniu pracy.
- Poznanie rynku pracy.
- Wyrabianie nawyku korzystania pomocy różnych instytucji.
Adresaci
Uczniowie Technikum nr 1 w Zakopanem oraz Branżowej Szkoły I Stopnia Nr 1 w Zakopanem.
Program Doradztwa Zawodowego na poziomie technikum w roku szkolnym 2022/2023
Praca z uczniami
KLASA I
- Określenie zgodności posiadanych przez uczniów predyspozycji (preferencje, zainteresowania) z realizowanym kierunkiem kształcenia.
- Komunikacja interpersonalna, autoprezentacja.
- Świadomość barier komunikacyjnych i ich wpływ na efektywność wykonywanej pracy.
- Zasady skutecznej i poprawnej komunikacji w tym elektronicznej.
- Doskonalenie umiejętności słuchania oraz precyzyjnego przekazywania informacji.
- Rozwijanie wiedzy na temat stresu i nieadekwatnych warunków pracy dla zdrowia i odporności człowieka.
- Samoocena, mocne i słabe strony, zdolność do obserwacji i analizy własnych zachowani, uczuć, myśli, stylu uczenia się.
- Radzenie sobie w sytuacjach trudnych stresujących i konfliktowych (reorientacja zawodowa, przekwalifikowanie się).
- Postrzeganie siebie oraz bycie postrzeganym przez innych w mediach społecznościowych i konsekwencje z tym związane.
- Przygotowanie do pełnienia ról społecznych i zawodowych.
KLASA II
- Rozwijanie świadomości mobilności zawodowej pobudzanie aktywności do poszukiwania alternatywnych rozwiązań w różnych sytuacjach zawodowych i życiowych (w tym bezrobocie i niepełnosprawność).
- Poruszanie się na rynku pracy.
- Przedstawienie możliwości i aspektów prawnych posiadania własnej działalności gospodarczej.
- Wzbogacenie wiedzy dotyczącej źródeł motywacji: rozpoznanie kryteriów motywacji, określenia własnych kryteriów motywacji.
- Nabycie umiejętności przygotowania dokumentów towarzyszących poszukiwaniu pracy.
- Zapewnienie uczniom poznania specyfiki lokalnego i regionalnego rynku pracy w aspekcie realizowanego kierunku kształcenia i kierunków pokrewnych.
KLASA III i IV
- Przedstawienie możliwości nabywania kwalifikacji zawodowych w trakcie nauki w szkole.
- Praca indywidualna z uczniami w przezwyciężaniu problemów szkolnych.
- Pomoc w poszerzaniu wiedzy ogólnej i budowaniu kolejnych etapów rozwoju edukacyjno- zawodowego i kontynuacji nauki (poszerzenie wiedzy na temat oferty edukacyjnej KKZ, uczelnie wyższe, szkoły policealne).
- Doskonalenie umiejętności pracy w grupie (środowiska wielokulturowe i wielopokoleniowe oraz praca na zasobach).
KLASA V
- Zapewnienie uczniom poznania specyfiki lokalnego i regionalnego rynku pracy w aspekcie realizowanego kierunku kształcenia i kierunków pokrewnych.
- Kształtowanie umiejętności świadomego wyboru i poszukiwania pracy – poruszanie się na rynku pracy.
- Pomoc w poszerzaniu wiedzy na temat zapotrzebowania rynku, oczekiwań pracodawców, znajomości dynamiki rynku pracy, terminologii rynku pracy (nowe zawody, stanowiska).
- Przedstawienie możliwości i aspektów prawnych posiadania własnej działalności gospodarczej.
- Nabycie umiejętności przygotowania dokumentów towarzyszących poszukiwaniu pracy, zaprezentowanie swoich kompetencji podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
- Tworzenie biznesplanu, możliwość ubiegania się o dofinansowania.
Praca z rodzicami
KLASA I
- Wsparcie rodziców w procesie podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych przez ich dzieci.
KLASA II – V
- Przedstawienie aktualnej oferty edukacyjnej.
- Przedstawianie możliwości zatrudnienia na lokalnym rynku pracy.
- Organizowanie konsultacji dotyczących decyzji edukacyjno-zawodowych uczniów;
- Informowanie o targach pracy;
- Informowanie o targach edukacyjnych;
- Organizowanie spotkań informacyjno-doradczych z doradcą zawodowym w szkole;
- Organizowanie spotkań z przedstawicielami instytucji rynku pracy;
- Organizowanie spotkań z przedstawicielami firm lokalnego rynku pracy;
Program Doradztwa zawodowego na poziomie Branżowej Szkoły I stopnia w roku szkolnym 2022/2023
Praca z uczniami
KLASA I
- Samoocena, mocne i słabe strony, zdolność do obserwacji i analizy własnych zachowani, uczuć, myśli, stylu uczenia się.
- Określenie zgodności posiadanych przez uczniów predyspozycji (preferencje, zainteresowania) z realizowanym kierunkiem kształcenia.
- Radzenie sobie w sytuacjach trudnych (reorientacja zawodowa, stres nieadekwatne warunki pracy dla zdrowia i odporności człowieka).
- Postrzeganie siebie oraz bycie postrzeganym przez innych w mediach społecznościowych i konsekwencje z tym związane.
- Przygotowanie do pełnienia ról społecznych i zawodowych.
KLASA II
- Rozwijanie świadomości mobilności zawodowej pobudzanie aktywności do poszukiwania alternatywnych rozwiązań w różnych sytuacjach zawodowych i życiowych (w tym bezrobocie i niepełnosprawność).
- Poruszanie się na rynku pracy.
- Zapewnienie uczniom poznania specyfiki lokalnego i regionalnego rynku pracy w aspekcie realizowanego kierunku kształcenia i kierunków pokrewnych.
- Nabycie umiejętności przygotowania dokumentów towarzyszących poszukiwaniu pracy.
- Doskonalenie umiejętności pracy w grupie (środowiska wielokulturowe i wielopokoleniowe oraz praca na zasobach). Komunikacja interpersonalna, autoprezentacja.
- Świadomość barier komunikacyjnych i ich wpływ na efektywność wykonywanej pracy.
- Zasady skutecznej i poprawnej komunikacji w tym elektronicznej.
- Doskonalenie umiejętności słuchania oraz precyzyjnego przekazywania informacji.
- Wzbogacenie wiedzy dotyczącej źródeł motywacji: rozpoznanie kryteriów motywacji, określenie własnych kryteriów motywacji.
KLASA III
- Wskazanie możliwości uzyskiwania dalszych kwalifikacji zawodowych w tym poszerzenie wiedzy na temat oferty edukacyjnej KKZ, szkoły branżowej II stopnia.
- Pomoc w poszerzaniu wiedzy na temat zapotrzebowania rynku, oczekiwań pracodawców, znajomości dynamiki rynku pracy, terminologii rynku pracy (nowe zawody, stanowiska) Przedstawienie możliwości i aspektów prawnych posiadania własnej działalności gospodarczej.
- Zapewnienie uczniom poznania specyfiki lokalnego i regionalnego rynku pracy w aspekcie realizowanego kierunku kształcenia i kierunków pokrewnych.
- Kształtowanie umiejętności świadomego wyboru i poszukiwania pracy – poruszanie się na rynku pracy.
- Doskonalenie umiejętności pracy w grupie (środowiska wielokulturowe, wielopokoleniowe oraz praca na zasobach).
- Wzbogacenie zakresu wiedzy na temat organizowania i kontrolowania własnej pracy.
- Tworzenie biznesplanu, możliwość ubiegania się o dofinansowania.
Praca z rodzicami
KLASA I – III
- Indywidualne porady i konsultacje o możliwości zatrudnienia na lokalnym rynku pracy i dalszej edukacji.
- Przygotowanie rodziców do efektywnego wspierania dzieci w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych.
Praca z nauczycielami mająca na celu koordynację i optymalizację działań podejmowanych przez szkołę mających na celu wspieranie ucznia w procesie rozwoju zawodowego:
- włączanie zagadnień z zakresu planowania kariery zawodowej do programu godzin wychowawczych i innych przedmiotów,
- identyfikacja potrzeb i dostosowanie oferty edukacyjnej szkoły do zmian na rynku pracy,
- wspieranie lokalnych inicjatyw mających na celu wspieranie młodzieży w procesie planowania kariery zawodowej i wejściu na rynek pracy.
- Plan
Opis działania | Formy realizacji | Osoba/osobyodpowiedzialne | Uczestnicy | |
Obszar 1. Poznawanie własnych zasobów | Diagnozowaniezapotrzebowaniaposzczególnychuczniów na informacjeedukacyjne i zawodowe | Diagnozowanie uczniów poprzezrozmowy z nauczycielami,wychowawcami oraz samymi uczniami natemat wyboru zawodu. | Wychowawcyna godzinach wychowawczych | Uczniowie klas ITechnikum i Branżowej Szkoły I stopnia |
Pomoc w planowaniukształceniai karieryzawodowej | Praca indywidualnaz uczniami:reorientacja zawodowaw przypadkuniewłaściwych wyborów, pomoc w przezwyciężeniu problemów szkolnych | doradca zawodowy,pedagog, | Uczniowie klas ITechnikum i Branżowej Szkoły I stopnia | |
Kierowanie uczniów w zakresiedoradztwa zawodowego do specjalistów | Pedagog,doradca zawodowy,wychowawcy, | W zależności odpotrzeb uczniów | ||
Diagnozowanie potrzebdoradczych uczniówszczególnieuzdolnionych | Przeprowadzenie rozmów z nauczycielami nt. uczniów szczególnieuzdolnionych | Wychowawcy,nauczyciele przedmiotu. | W zależności odpotrzeb uczniów | |
Wskazanie możliwości form rozwijaniauzdolnień uczniów, poprzez uczestnictwow konkursach szkolnych i pozaszkolnych,oraz zajęć pozalekcyjnych | Nauczycieleprzedmiotów, doradcazawodowy,pedagog | Uczniowie klasTechnikum i Branżowej Szkoły I stopnia | ||
Obszar 2. Świat zawodów i rynek pracy | Gromadzeniesystematyczneaktualizowanieinformacji zawodowej i edukacyjnej | Gromadzenie i aktualizacja materiałówedukacyjnych (informatory, ulotki) z zakresu doradztwa zawodowego. | Doradca zawodowy | Wszyscy uczniowie,nauczyciele, rodzice |
Udzielenieindywidualnych i grupowych poraduczniom i ichrodzicom | Zapewnienie uczniom poznania specyfikilokalnego i regionalnego rynku pracyw aspekcie realizowanego kierunku kształcenia i kierunków pokrewnych | Nauczyciel PP, Nauczycieleprzedmiotówzawodowych | Klasy IV, V Technikum i III BranżowejSzkoły I stopnia | |
Przedstawienie możliwości nabywania,uzupełnienia kwalifikacji zawodowych w trakcie nauki w szkole i poza nią. (KKZ, rekrutacja na uczelnie wyższe) | Nauczycieleprzedmiotówzawodowych,doradca zawodowy,wicedyrektor | Uczniowie klas III i IV i V Technikum, II i III klas BranżowejSzkołyI stopnia | ||
Pomocw poszerzeniu wiedzyi budowaniekolejnych etapów rozwoju edukacyjno-zawodowego (ankieta) | Doradca zawodowy,wychowawcy klas | Uczniowie klas III Technikum, II klas BranżowejSzkołyI stopnia | ||
Obszar 3. 4Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych | Prowadzenie zajęć i działańprzygotowują-cychuczniów doświadomegoplanowania kariery i podjęcia rolizawodowej. | Udział młodzieży w Targach Edukacyjnychw Krakowieoraz na Kiermaszu Szkół Ponadpodstawo-wych w Jabłonce(Przygotowanie do pełnienia rólspołecznych i zawodowych, postrzeganiesiebie oraz bycie postrzeganym przez innychw mediach społecznościo-wych i konsekwencjez tym związane) | Pedagog,doradca zawodowy,nauczyciele,wychowawcy klas | Wszyscy uczniowie |
Współpraca krajowa i zagraniczna:ü Siegen Niemcyü Wizyty zawodoznaw-cze | Nauczycieleprzedmiotówzawodowych,nauczyciele językówobcych | Wszyscy chętni uczniowie | ||
Określenie zgodności posiadanych przezuczniów predyspozycji (preferencjezainteresowania) z realizowanymkierunkiem kształcenia | Nauczycieleprzedmiotówzawodowych | Uczniowie klas ITechnikum i Branżowej Szkoły I stopnia | ||
Nabycie umiejętnościw pisaniubiznesplanu , możliwości ubiegania się o dofinansowanie | Doradca zawodowy | Wszyscy chętni uczniowie | ||
Uczniowie tworzą IPK (indywidualnyplan kariery) | Doradca zawodowy | Wszyscy chętni uczniowie | ||
Umieszczenie na stronie szkoły zakładkizwiązanej z doradztwem zawodowym,linkami do stron związanych z planowaniem kariery | Doradca zawodowy . | Dostępne dlawszystkich | ||
Udzielanieindywidualnych poradedukacyjnych i zawodowych uczniom i ich rodzicom | Porady indywidualne dla uczniów i ichrodziców dot. świadomego planowaniakariery edukacyjnej i zawodowej | Dyrekcja Pedagog,doradca zawodowy | Wszyscy uczniowiei nauczyciele wg potrzeb | |
Koordynowaniedziałalnościinformacyjno-doradczejprowadzonejprzez szkołę | Koordynowaniedziałalnościinformacyjnej w zakresie doradztwaedukacyjno-zawodowego na terenie szkoły | Przekazanie informacjio planowych działaniach doradczych (plan pracy nadany rok) | Dyrektor, doradca zawodowy | Doradca zawodowy, Dyrektor, w-ce Dyrektor, uczniowie,nauczyciele, pedagog |
Prezentacja szkoły w środowiskulokalnym: Dni Otwarte, Targi Edukacyjne, Konkursy, inne eventy | Dyrektor, doradca zawodowy, nauczyciele | Wszyscy uczniowie | ||
Zajęcia przedmiotowez komunikacji | wychowawcy nauczyciel PP | Uczniowie klasTechnikum i Branżowej Szkoły I stopnia | ||
Moja firma- aspekty prawne założeniai posiadania własnej firmy, dotacje | Wychowawcy, nauczyciel PP | Uczniowie klas III i IV, V Technikum, II i III klas BranżowejSzkoły I stopnia | ||
Redagowanie dokumentówaplikacyjnych- CV, podanieo pracę | Wychowawcynauczyciel PP | Uczniowie klas III i IV, V Technikum, II i III klas BranżowejSzkoły I stopnia | ||
Rozwijanie świadomości mobilnościzawodowej pobudzenie aktywności doposzukiwania alternatywnych rozwiązańw różnych sytuacjach zawodowych i życiowych (bezrobocie,niepełnospra-wność) | Wychowawcy, nauczyciel PP | Uczniowie klasTechnikum i Branżowej Szkoły I stopnia | ||
Poruszanie się na rynku pracy,zapotrzebowanie rynku, oczekiwaniapracodawców, znajomość dynamiki rynku pracy, terminologii rynku pracy, nowezawody, stanowiska | Wychowawcy, nauczyciel PP | Uczniowie klasTechnikum i Branżowej Szkoły I stopnia | ||
Motywacja – źródła, rozpoznaniekryteriów motywacji, określenie własnych | Wychowawcy, Nauczycieleprzedmiotówzawodowych | Uczniowie klas IITechnikum i Branżowej Szkoły I stopnia | ||
Podejmowaniewspółpracy zewszystkiminauczycielamiszkoły | Informowanie RadyPedagogicznej o przedsięwzię-ciach i realizowanychdziałaniach. | Informacje dla wychowawców klas o celachi zadaniach doradcy zawodowego. | Doradca zawodowy | Wychowaw-cy klas |
Monitorowanie i ewaluacja działań z zakresu doradztwaedukacyjno-zawodowego | Uzyskanie informacji dotyczących losówabsolwentów między innymi:- dalszej ścieżki edukacyjnej,- podjęcia zatrudnienie po ukończeniuZSBw Zakopanem | Wychowawcy, doradcazawodowy | Wszyscy uczniowie | |
Wdrażanie działańsłużących podnoszeniujakości kształceniu | Analiza wyników egzaminówzawodowychz OKE, | Zespoły przedmiotowe,dyrekcja | Uczniowieprzystępu-jący doegzaminu,absolwenci |
Metody i formy pracy doradczej
- Realizowanie tematyki z zakresu doradztwa zawodowego podczas lekcji wychowawczych. podstaw przedsiębiorczości, prowadzenie i podejmowanie działalności gospodarczej, przedmiotach zawodowych i innych zajęć prowadzonych z uczniami.
- Współpraca z instytucjami i organizacjami branżowymi.
- Wycieczki zawodoznawcze, praktyki zagraniczne.
- Udział w „Targach edukacyjnych w Krakowie” i ” Kiermaszu Szkól Ponadgimnazjalnych w Jabłonce”
- Aktywny udział młodzieży podczas „Dnia otwartego”.
- Organizowanie spotkań z osobami wykonującymi różne zawody powiązane z wybranym kierunkiem kształcenia. 7. Prowadzenie zajęć warsztatowych, seminaria informacyjne prowadzone przez zewnętrznych doradców zawodowych na temat predyspozycji zawodowych i dalszej drogi zawodowej.
- Wykorzystanie testów, ankiet i innych narzędzi podczas zajęć klasowych. 9. Opracowanie i wykorzystanie scenariuszy lekcji wychowawczych związanych z doradztwem zawodowym.
- Gromadzenie materiałów dotyczących zakresu doradztwa (biblioteka). 11. Wyposażenie uczniów w umiejętność sporządzania dokumentów aplikacyjnych w ubieganiu się o pracę.
Doradztwo zawodowe dla uczniów jest realizowane:
- podczas grupowych zajęć związanych z doradztwem zawodowym, które są prowadzone przez doradcę zawodowego w wymiarze wynikającym z ramowych planów nauczania;
- podczas: zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu,
- wspomagania uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu w trakcie bieżącej pracy z uczniami,
- prowadzonych przez doradcę zawodowego, nauczycieli i wychowawców m.in. na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych, zajęciach z wychowawcą i innych zajęciach, a także w formie indywidualnych porad i konsultacji prowadzonych przez doradcę zawodowego (lub innych specjalistów, wychowawców, nauczycieli);
- podczas innych działań związanych z doradztwem zawodowym realizowanych w szkole (jak np. szkolne dni kariery) lub poza nią (np. festiwal zawodów).
Doradztwo zawodowe dla uczniów jest realizowane w formie grupowej i indywidualnej. Prowadzenie działań związanych z doradztwem zawodowym skierowanych do rodziców oraz nauczycieli także odbywa się w obu tych formach.
VII. Współpraca
- Współdziałanie z dyrekcją, pedagogiem szkolnym i nauczycielami.
- Organizowanie spotkań z przedstawicielami instytucji wspierających.
VIII. Realizatorzy działań związanych z doradztwem zawodowym
W technikum i szkole branżowej w realizację działań związanych z doradztwem zawodowym zaangażowani są wszyscy członkowie rady pedagogicznej: dyrektor, nauczyciele wychowawcy, nauczyciele przedmiotowi, nauczyciel-bibliotekarz, specjaliści (m.in. pedagog, psycholog, doradca zawodowy) oraz inne osoby zatrudnione w szkole, np. pielęgniarka szkolna.
Poniżej przedstawiono zakres działań w obszarze doradztwa dla poszczególnych osób i formę organizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa:
Dyrektor:
- odpowiada za organizację działań związanych z doradztwem zawodowym;
- współpracuje z doradcą zawodowym w celu realizacji WSDZ;
- wspiera kontakty pomiędzy uczestnikami procesu doradztwa zawodowego w szkole, a instytucjami zewnętrznymi;
- zapewnia warunki do realizacji doradztwa zawodowego w szkole;
- organizuje w szkole wspomaganie działań związanych z doradztwem zawodowym poprzez planowanie i przeprowadzanie działań mających na celu poprawę jakości pracy szkoły w tym obszarze.
Doradca zawodowy:
- określa mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
- pomaga uczniom w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
- prowadzi zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego i zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
- wspiera nauczycieli, wychowawców, specjalistów i rodziców w realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
- prowadzi doradztwo indywidualne dla uczniów;
- systematycznie diagnozuje zapotrzebowanie uczniów, rodziców i nauczycieli na działania związane z doradztwem zawodowym;
- planuje, koordynuje, monitoruje i prowadzi ewaluację oraz promuje działania związane z doradztwem zawodowym podejmowane przez szkołę we współpracy z wychowawcami, nauczycielami i specjalistami;
- gromadzi, aktualizuje i udostępnia informacje edukacyjne i zawodowe właściwe dla danego poziomu kształcenia;
- organizuje współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym szkoły podnoszącą efektywność działań z zakresu doradztwa zawodowego;
- współpracuje z dyrektorem szkoły, realizując zadania związane z doradztwem zawodowym;
- wspólnie z zespołem przygotowuje projekt WSDZ;
- gromadzi, aktualizuje i udostępnia zasoby związane z doradztwem zawodowym;
- współpracuje ze specjalistami z poradni psychologiczno-pedagogicznych, instytucjami rynku pracy i partnerami z otoczenia społeczno-gospodarczego w celu realizacji doradztwa zawodowego;
Wychowawcy:
- określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
- eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczania z treściami programowymi doradztwa zawodowego;
- włączają do swoich planów wychowawczych zagadnienia z zakresu doradztwa zawodowego;
- realizują tematy związane z doradztwem zawodowym na godzinach wychowawczych;
- wskazują uczniom specjalistów, którzy mogą udzielać wsparcia w planowaniu kariery zawodowej;
- współpracują z rodzicami w zakresie planowania ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej ich dzieci;
- współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.
Nauczyciele przedmiotów (ogólnych i zawodowych):
- określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
- eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczania z treściami programowymi doradztwa zawodowego;
- współpracują z wychowawcami klas w zakresie realizowania zajęć doradztwa zawodowego dla uczniów;
- przygotowują uczniów do udziału w konkursach zawodowych;
- prowadzą koła zainteresowań i zajęcia dodatkowe;
- współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.
Nauczyciel-bibliotekarz:
- współpracuje z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
- opracowuje i aktualizuje, udostępnia zasoby dotyczące doradztwa zawodowego;
- włącza się w organizowane przez szkołę i instytucje zewnętrzne wydarzenia z zakresu doradztwa zawodowego.
Inne osoby zatrudnione w szkole
- pielęgniarka:
- współpracuje z doradcą zawodowym oraz nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
- udziela informacji o kwestiach zdrowotnych ważnych w kontekście zawodów wybieranych przez uczniów;
- organizuje dla uczniów spotkania dotyczące dbania o zdrowie i bezpieczeństwo oraz kształtowania właściwych nawyków adekwatnych do zawodów wybranych przez uczniów.
Zależnie od koncepcji pracy w szkole zakresy czynności dla poszczególnych osób angażujących się w realizowanie WSDZ w szkole mogą ulegać zmianom.
Monitoring i Ewaluacja
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego oraz roczny plan doradztwa są monitorowane.
Za monitoring odpowiada bezpośrednio doradca zawodowy. Monitoring stanowi podstawę do okresowej ewaluacji i koniecznych modyfikacji WSDZ. Dyrektor, po konsultacji z doradcą zawodowym, ustala sposoby, zasady i harmonogram oraz obszary prowadzenia monitoringu i ewaluacji. Ewaluacja przeprowadzana jest w formie wybranej przez szkołę: co roku lub po całym cyklu kształcenia.
Sprawozdanie z realizacji Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego.
TREŚCI PROGRAMOWE Z ZAKRESU DORADZTWA ZAWODOWEGO DLA TECHNIKÓW
Poznawanie własnych zasobów
Uczeń:
1.1 sporządza bilans własnych zasobów na podstawie dokonanej autoanalizy („portfolio”);
1.2 ustala obszary do rozwoju edukacyjno-zawodowego i osobistego;
1.3 określa wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych;
1.4 rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej;
1.5 analizuje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej;
1.6 określa własny system wartości, w tym wartości związanych z pracą i etyką zawodową.
Świat zawodów i rynek pracy
Uczeń:
2.1 analizuje informacje o lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim rynku pracy oraz funkcjonujących na nim zasadach w kontekście wyborów edukacyjno-zawodowych;
2.2 określa zawody i stanowiska pracy, dla których bazę stanowią jego kwalifikacje, z uwzględnieniem zawodów przyszłości i zapotrzebowania rynku pracy;
2.3 porównuje formy zatrudnienia i możliwości funkcjonowania na rynku pracy jako pracownik, pracodawca lub osoba prowadząca działalność gospodarczą w obszarze, w którym się kształci, oraz analizuje podstawy prawa pracy, w tym rodzaje umów o pracę, sposoby ich rozwiązywania, prawa i obowiązki pracownika;
2.4 konfrontuje własne zasoby ze zidentyfikowanymi potrzebami i oczekiwaniami pracodawców oraz wymaganiami rynku pracy;
2.5 określa znaczenie i wskazuje możliwości odbycia stażu zawodowego lub zdobycia zatrudnienia z wykorzystaniem dostępnych form aktywizacji zawodowej;
2.6 sporządza i aktualizuje dokumenty aplikacyjne zgodnie z wymaganiami pracodawców;
2.7 przygotowuje się do zaprezentowania siebie i swoich kompetencji podczas rozmowy kwalifikacyjnej;
2.8 charakteryzuje przebieg procesu zakładania własnej działalności gospodarczej oraz instytucje wspomagające zakładanie własnej działalności gospodarczej;
2.9 charakteryzuje instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej, w tym instytucje rynku pracy.
Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie
Uczeń:
3.1 korzysta ze źródeł informacji dotyczących dalszego kształcenia i doskonalenia zawodowego formalnego, pozaformalnego i nieformalnego;
3.2 analizuje możliwości uzupełniania, poszerzania i uzyskiwania nowych kwalifikacji zawodowych w ramach krajowego i europejskiego systemu kwalifikacji;
3.3 określa korzyści wynikające z uczenia się przez całe życie w rozwoju osobistym i zawodowym;
3.4 analizuje możliwości kontynuowania nauki.
Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych
Uczeń:
4.1 ustala swoje cele, zadania i działania w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej;
4.2 sporządza indywidualny plan działania – planuje różne warianty ścieżek edukacyjno-zawodowych na podstawie bilansu własnych zasobów i wartości oraz informacji na temat rynku edukacji i rynku pracy, przewidując skutki własnych decyzji;
4.3 dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej zgodnie z posiadanymi zasobami i określonymi celami zawodowymi.
TREŚCI PROGRAMOWE Z ZAKRESU DORADZTWA ZAWODOWEGO DLA BRANŻOWYCH SZKÓŁ I STOPNIA
Poznawanie własnych zasobów
Uczeń:
1.1 sporządza bilans własnych zasobów na podstawie dokonanej autoanalizy („portfolio”);
1.2 określa obszary do rozwoju edukacyjno-zawodowego i osobistego;
1.3 określa wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych;
1.4 rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej;
1.5 analizuje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej;
1.6 określa własny system wartości, w tym wartości związanych z pracą i etyką zawodową.
Świat zawodów i rynek pracy
Uczeń:
2.1 analizuje informacje o lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim rynku pracy oraz funkcjonujących na nim zasadach w kontekście wyborów edukacyjno-zawodowych;
2.2 określa zawody i stanowiska pracy, dla których bazę stanowią jego kwalifikacje, z uwzględnieniem zawodów przyszłości i zapotrzebowania rynku pracy;
2.3 porównuje formy zatrudnienia i możliwości funkcjonowania na rynku pracy jako pracownik, pracodawca lub osoba prowadząca działalność gospodarczą w obszarze, w którym się kształci, oraz analizuje podstawy prawa pracy, w tym rodzaje umów o pracę, sposoby ich rozwiązywania, prawa i obowiązki pracownika;
2.4 konfrontuje własne zasoby ze zidentyfikowanymi potrzebami i oczekiwaniami pracodawców oraz wymaganiami rynku pracy;
2.5 określa znaczenie i wskazuje możliwości odbycia stażu zawodowego lub zdobycia zatrudnienia z wykorzystaniem dostępnych form aktywizacji zawodowej;
2.6 sporządza i aktualizuje dokumenty aplikacyjne zgodnie z wymaganiami pracodawców;
2.7 przygotowuje się do zaprezentowania siebie i swoich kompetencji podczas rozmowy kwalifikacyjnej;
2.8 charakteryzuje przebieg procesu zakładania własnej działalności gospodarczej oraz instytucje wspomagające zakładanie własnej działalności gospodarczej;
2.9 charakteryzuje instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej, w tym instytucje rynku pracy.
Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie
Uczeń:
3.1 korzysta ze źródeł informacji dotyczących dalszego kształcenia i doskonalenia zawodowego formalnego, pozaformalnego i nieformalnego;
3.2 analizuje możliwości uzupełniania, poszerzania i uzyskiwania nowych kwalifikacji zawodowych w ramach krajowego i europejskiego systemu kwalifikacji;
3.3 określa korzyści wynikające z uczenia się przez całe życie w rozwoju osobistym i zawodowym;
3.4 analizuje możliwości kontynuowania nauki.
Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych
Uczeń:
4.1 ustala swoje cele, zadania i działania w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej;
4.2 sporządza indywidualny plan działania – planuje różne warianty ścieżek edukacyjno-zawodowych na podstawie bilansu własnych zasobów i wartości oraz informacji na temat rynku edukacji i rynku pracy, przewidując skutki własnych decyzji;
4.3 dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej zgodnie z posiadanymi zasobami i określonymi celami zawodowymi.